Kategorier
Korrekturlæsning Rette kommaer

Skal kommaet være før eller efter fordi?

Med de nuværende kommaregler kan man selv vælge, om man vil sætte komma foran ledsætninger (bisætninger). Det betyder, at man godt helt kan undlade at sætte komma foran fordi. Ordet står nemlig altid som begyndelse til en ledsætning.

Men hvis man vælger at sætte komma foran sine ledsætninger, skal det være foran fordi. Aldrig efter. Sætning: “Han gør det, fordi han kan.” Bemærk, at jeg ikke skriver at efter fordi.

Jeg vil klart anbefale, at du sætter komma foran dine ledsætninger, fordi alt for mange læsere vil se det som en fejl, hvis man ikke gør det.

Det samme gælder med som om.

Før eller efter ‘at’?

Når man bruger grammatisk kommatering (kryds-og-bolle-komma), vil man i mange tilfælde, men ikke alle, skulle sætte komma før ‘at’.

Eksempel: Han siger, at han har læst bogen.

Eksempel: Han forsøger at læse.

I eksempel to er der ikke kryds og bolle efter ‘at’.

Læs mere om korrekturlæsning.

Kategorier
Ikke kategoriseret

Hvad får du for pengene, når du bestiller tekstredigering?

Fra første linje stiller tekstredigeringen skarpt på alle fejltyper. Målet er at fjerne enhver form for støj, således at dine læsere får et renere budskab. I mange tilfælde er forholdet mellem pris og resultat positivt overraskende for mine kunder. Der skal med andre ord ikke meget til for at gøre budskaberne helt klare og overbevisende.

Kategorier
Korrekturlæsning

Nyeste kommaregler

Du kan altid finde de nyeste kommaregler hos Dansk Sprognævn (følg linket).

Kort fortalt kan du sætte grammatisk komma, dvs. den kommatering, hvor du finder kryds og bolle og herefter sætter kommaet: “Han siger, at han kommer i morgen.”

Men de nye regler (som i øvrigt har eksisteret længe) siger, at man godt må undlade komma foran ledsætninger (bisætninger). I eksempler ovenfor er det altså “tilladt” at undlade kommaet, fordi det står foran en ledsætning.

Men hvis ledsætningen kommer først, skal kommaet med i alle tilfælde:

“Hvis han kommer i morgen, kan vi skrive brevet.”

Typiske kommafejl

Foran infinitiv: “Han forsøger, at følge med.”

Indsat for langt fremme eller tilbage: “Hun læste for, at hun kunne følge med i faget.” Kommaet skal være før for at.

Korrekturlæsningen glatter det hele ud – også de helt små detaljer.

Kategorier
Korrekturlæsning Rette kommaer

Skal der komma før og?

I nogle sætninger skal der komma før og, i andre skal der ikke.

Skal der komma før og

Her er der komma, fordi der er kryds og bolle på begge sider af ordet og.

Men ikke i dette tilfælde:

Han synger og spiller guitar som en professionel.

Læg mærke til, at udsagnsleddene synger og spiller har samme grundled.

Kategorier
Ikke kategoriseret

Hvad er korrektur?

En rigtig korrektur stiller skarpt på alle fejltyper lige fra kommaet til forkerte talemåder. Jeg har rettet specialer, artikler, bøger og mange andre teksttyper. Hver eneste gang kan teksten forbedres, så budskabet kommer klart ud. Din tekst har måske kun få fejl, og i så fald er prisen lav. Kontakt mig for at høre mere om korrektur/tekstredigering.

Kategorier
Korrekturlæsning

Tankestreg og bindestreg

En tankestreg (—) er længere end en bindestreg (-), og de to tegn bruges til noget forskelligt.

En tankestreg kan bruges til den dramatiske effekt:

Hun havde haft mistanken længe — han var utro.

Og ved indskydelser:

Jeg godtager din forklaring — fordi jeg mener, at argumenterne er i orden — og giver dig lov alligevel.

Bindestregen er som sagt kortere og bruges i andre sammenhænge.

Ved orddeling ved linjeskift.

I forbindelse med fælles orddel:

De køber hvede- og rugmel.

Ved forkortelser: vm-kamp, mc-træf.

Ved tal: 1900-tallet.

Hvordan laver man de to tegn i Word?

Prøv fx at skrive 1900-tallet ved at trykke på tasten (billedet). Stregen bliver kort.

Hvis du vil lave tankestregen, skal det foregå således:

1) Skriv et ord.
2) Tast mellemrum.
3) Tryk på “stregtasten”.
4) Tast mellemrum igen.
5) Skriv endnu et ord – og tast mellemrum herefter.

Når du taster mellemrum efter det sidste ord, forlænges stregen. Alt for mange laver fejlagtigt en kort streg, når det skal være den lange. Den slags bliver også rettet ved tekstredigering.

Hvordan laver man de to tegn i html?

Kort tankestreg –
Lang tankestreg —
Bindestreg ‑

Kilder:
§ 55 og 57 i Retskrivningsordbogen. (Alle reglerne for tegnsætning kan ses i Retskrivningsordbogen).

Kategorier
Korrekturlæsning

Skal måneder staves med stort?

Nej, måneder staves ikke med stort, men det er ikke svært at finde tekster, hvor de fejlagtigt er stavet med stort.

Hvorfor staver nogle mennesker måneder med stort?

Nogle danskere tror, at måneder skal skrives med stort. Det skyldes nok, at de staves med stort i andre sprog, fx engelsk.

En anden årsag til misforståelsen kan være, at ordet rent faktisk ofte står med stort i kalenderen, fordi det står som første ord i linjerne.

En tredje årsag kan være, at man skrev det med stort før Retskrivningsreformen af 1948, også omtalt som Bekendtgørelse om ændringer i retskrivningen. Ændringen kom først med i Retskrivningsordbogen flere år senere.
måneder stort
Men måneder skal altså staves med lille begyndelsesbogstav.

Ugedage skal også staves med småt.

Hvilke ord skal staves med stort?

Som udgangspunkt staves egennavne (proprier) med stort. Det gælder fx navne, efternavne, gadenavne, bynavne, navner på floder og søer m.m.

Hurtige facts:
København staves med stort, men københavner er med lille.
Hunderacer skal som udgangspunkt staves med lille, med mindre de er dannet ud fra proprier, fx Jack Russel terrier.
Bordeaux staves med stort, når det refererer til byen, men ikke når det betyder vinen bordeaux.

Som korrekturlæser ser man ofte måneder, ugedage og demonymer (ord som dansker, tysker…) stavet med stort.

Kategorier
Korrekturlæsning Rette kommaer

Hvor kan man øve sig på at sætte komma?

Det kan man på Dansk Sprognævns hjemmeside (følg linket). Som du kan se på siden, er der to regelsæt – med og uden startkomma.

Lad os tage et eksempel:

“Han siger, at han kommer i morgen.”

I dette eksempel er der sat startkomma. Man kan sætte kryds og bolle på begge sider af kommaet.

Hvis man ikke bruger startkomma, skriver man det uden komma:

“Han siger at han kommer i morgen.”

Dansk Sprognævn anbefaler, at du ikke sætter startkomma. Du skal blot være opmærksom på, at mange vil opfatte det som en fejl, hvis der ikke er komma i det nævnte eksempel. Det skyldes, at de fleste har lært at sætte startkomma.

Kategorier
Ikke kategoriseret

Punktum efter forkortelse med punktum

Spørgsmål:
Hvad gør man, hvis sætningen ender med en forkortelse med punktum? Skal man sætte endnu et punktum, fx “Han købte for 100 kr..”.

Svaret er nej.

Ved forkortelser, som ender på punktum, skal man ikke sætte endnu et punktum.

Se paragraf 42 stykke 4 i Retskrivningsordbogen.

Kategorier
Ikke kategoriseret

Hvordan tager man screen shot på en bærbar?

Screen shot på bærbare computere foretages på en anden måde end på stationære.

Man skal holde knappen FN nede (til venstre for mellemrumstasten) og trykke på PRT SCR (findes øverst til højre på tastaturet). Se billedet:

screen shop på bærbar computer

Kategorier
Ikke kategoriseret

Skabelon til indbydelse – Fødselsdag, konfirmation, barnedåb m.m.

Det er nemt at finde gratis skabeloner i Word.

1) Åbn programmet Word.

2) Øverst i søgefunktionen kan du finde skabeloner, fx skabelon til fødselsdag:

gratis skabelon til fødselsdag

3) Skift billederne ud, og print i farve.

Words gratis skabeloner

Der findes mange andre brugbare skabeloner i Word. Fx til jobansøgninger, CV’er og diplomer. Der er to fordele ved at bruge dem: For det første er det meget tidsbesparende i forhold til at skulle lave dem selv. Og for det andet kommer det ofte til at se mere professionelt ud.

Til jobansøgninger bør man dog være opmærksom på, at mange andre ansøgere sandsynligvis bruger den samme eller en lignende skabelon. Derfor bør man ændre så meget i den, at den bliver unik. Her er et foto fx en stor fordel. – Det er også en fordel at få ansøgningen korrekturlæst.

Kategorier
Ikke kategoriseret

Databaser i Access for begyndere – Gratis PDF download

Kategorier
Apps

Udvid dit ordforråd – Gratis app

[slickquiz id=4]

Kategorier
Korrekturlæsning

Korrekturlæser – Har du brug for korrektur?

Med en korrekturlæser som vejleder får du en ren og behagelig tekst. De færreste kan skrive en tekst, som slet ikke indeholder støj. Det gælder eksempelvis stavefejl, forkert tegnsætning og irriterende gentagelser. Mange tekster indeholder også fejl helt nede i detaljerne, fx for mange mellemrum eller brug af accent aigu i stedet for apostrof.

Ja, de kan lyde lidt nørdet, men det er ikke ligegyldigt.

De fleste læsere får en meget bedre oplevelse med teksten, når den er renskrevet. Med en erfaren korrekturlæser kan du overlade det besværlige arbejde med tekstredigering til andre.

Hvad koster en korrekturlæser?

Det er nemmere at svare på, hvis du sender nogle sider til korrekturlæseren. Ud fra tekstens kvalitet er det let at vurdere, hvad det skal koste. Mange kunder overraskes over prisen – det koster mindre, end mange tror.

Når en korrekturlæser modtager en opgave, begynder det hele med et prisforslag og et par ord om, hvordan det foregår, og hvor lang tid det tager at rette teksten. I nogle tilfælde kan din korrekturlæser også give nogle gode råd til tekstens indhold, fx “rød tråd”, råd til indledning og afslutning, blot for at nævne et par eksempler.

Smid en besked ude til højre, hvis du vil høre mere.

Korrekturlæsning

Jeg har været korrekturlæser på bøger, artikler, hjemmesider og meget andet. På forsiden kan du se nogle eksempler på mine referencer.

Hvis du vil forvisse dig om, at kvaliteten er i orden, så retter jeg gerne en side for dig – helt gratis.

Kategorier
Ikke kategoriseret Rette kommaer

Kan du sætte grammatisk komma (startkomma)?

[slickquiz id=2]
Kategorier
Korrekturlæsning

Hans eller sin?

Som korrekturlæser ser man det alle steder: Forkert brug af hans/sin. Selv journalister på større aviser fejler.

Grammatisk forklaring

Ordet sin “peger tilbage” til grundleddet. Derfor hedder det “Min nabo gik tur med sin hund”. Det er ikke nødvendigvis forkert at skrive hans i denne sætning, men det kommer til at betyde noget andet. Det kommer til at betyde, at naboen gik med en anden persons hund, og altså ikke sin egen.

hans-eller-sin

Djævelske eksempler

Så burde det vel være let nok at rette fejl med hans/sin, når man korrekturlæser? Ja, i de fleste tilfælde. Men lad os se på et par eksempler, som kan drille:

1) Maria ser Louise sidde på sin hest.

2) Maria ser Louise sidde på hendes hest.

Hvis vi følger den grammatiske regel, så må sætning 1) betyde, at Louise sidder på Marias hest. For sin “peger tilbage” til grundleddet, og grundleddet er “Maria”. Men de fleste vil nok forstå det anderledes.

Brug for korrekturlæser?

Kategorier
Korrekturlæsning

Korrekturlæsning i Word

Word er det nemmeste program at bruge til korrekturlæsning. Hvis det er vigtigt for dig, at du kan se, hvad der er ændret i dokumentet i løbet af korrekturen, så er Words rettefunktion oplagt at bruge. Det virker kort fortalt således, at alle ændringer fremhæves med rødt, og herefter har du mulighed for at acceptere eller afvise ændringen.

Du skal blot være opmærksom på, at det tager betydeligt mere tid at rette på denne måde.

En professionel korrekturlæsning uden rettefunktionen kan suppleres med et dokument, hvor korrekturlæseren gør dig opmærksom på en række særlige forhold, som du bør være opmærksom på. Det kan fx være sætninger, som er uforståelige eller bare et par råd til teksten som helhed.

Korrekturlæsning

Kategorier
Psykologi

Køn og ledelse – Indblik i køn og magt

Spørgsmål i forløbet:

1) Hvorfor er der så få kvindelige ledere i toppen af dansk erhvervsliv?
2) Hvor stammer kønsforskelle fra? Er det biologi eller kultur?
3) Hvordan vil fremtiden tage sig ud (jf. punkt 1)?

Forslag til materialer:

Psykologiens veje, Kapitlet “Køn og kønsforskelle”, Systime 2005, side 25 – 37
Ledelsespsykologi, Introduktion til psykologi, Frydenlund 2005, side 672 – 687
Simone de Beauvoir: Det andet køn. bd.1, Tiderne skifter 1999 (uddrag)
“Mænd udgør toppen og bunden”, Politiken 4. september 2011
Statistik om mænd og kvinder: Uddannelse, antal ledere, erhvervsvalg m.m., Danmarks Statistik
Case om Bruce/Brenda, Den nye psykologihåndbog
Psykologiens veje (website): Om “The big five” og personlighedstest
Deadline om kønskvoter, Deadline 7. oktober 2011
Deadline 2. sektion: Vil du ha’ en taber-mand? 29/05 2011

Brug evt. også min egen artikel om emnet, udgivet i Jyllands-Posten: Et nyt blik på kønsdebatten.

Noter om Kurt Lewins undersøgelse af de tre ledelsestyper fra Foundations of psychology, Nicky Hayes 2000

Film:
Den lille forskel, DR
Deadline om kønskvoter, Deadline 7. oktober 2011

Undervisning

Forløbet kan fx indledes med et par spørgsmål om køn og ledelse:

Hvor stor en procentdel af de administrerende direktører i det private erhvervsliv er mænd? Se fx på de 100 største virksomheder.

Hvor ofte ser man kvinder i bestyrelserne?

Herefter en gennemgang af lidt statistik om køn og ledelse.

Prøv at give nogle forklaringer på de forskelle, som vi ser i statistikken over ledelse og uddannelse.

Køn og barnløshed

Et andet tema under emnet “Køn og ledelse” kunne være barnløshed. Det er interessant at bemærke denne statistiske forskel:

Kilde: Danmarks Statistik

En kvinde, som stort set ikke tager uddannelse, har større chance for at få et barn end hende, som tager en lang uddannelse. Er man mand, er chancen for at få børn langt større, hvis man har taget uddannelse. For kvinden er det modsat. Hvilke forklaringer findes der?

En kvinde med mellemlang uddannelse (eller som nævnt: slet ingen) får oftere børn end kvinder med lang uddannelse! Hvad er forklaringen? Hvad betyder det for fremtiden?

Køn, ægteskab og alder


Kilde: Danmarks Statistik

Hvorfor foretrækker kvinder mænd, som er ældre end dem selv?

Hvorfor gifter vi os i en senere alder end tidligere?

Typiske opfattelser af køn i Vesten

Kilde: Introduktion til psykologi, Frydenlund 2005, side 251

Kvindelige egenskaber Mandlige egenskaber
Emotionel Uafhængig
Rar Aggressiv
Blid Selvsikker
Forstående Dominerende
Opmærksom på andres følelser Aktiv
Holder af kunst og musik Ambitiøs
Taktfuld Eventyrlysten
Græder let Konkurrenceminded
Samvittighedsfuld Beslutsom
Går op i hjemlige sager Interesseret i videnskab

Opgaver

kvinder-ledelse-opgave

Download opgaven her: Opgave-om-kvinder-ledelse

Kategorier
Psykologi

Omsorgssvigt

den-nye-psykologi-haandbogBogen Den nye psykologihåndbog er god til den indledende gennemgang af teorier om typer af omsorgssvigt og begrebet tilknytning. Bogens kapitel om omsorg gennemgår også Bowlbys og Spitz’ teorier og undersøgelser.

Bogen skelner mellem fire forskellige typer omsorgssvigt: Passiv fysisk, Passiv følelsesmæssig, Aktiv fysisk, Aktiv følelsesmæssig. Der er en grundig gennemgang af forskeren Else Christensens undersøgelse af omsorgssvigt.

Filmen “Er du mors lille dreng?

Efter at eleverne har læst om forskellige typer omsorgssvigt og forkellige definitioner på begrebet, i denne forbindelse også begrebet ’tilknytning’, er det oplagt at vise dem filmen “Er du mors lille dreng?”

Under filmen skal de observere de forskellige personer og sætte deres noter i et skema i Word. Skemaet skal være opdelt med navne på hovedpersonerne i filmen.

Noter til filmen:

• Anni
Alkohol, gravid som 19-årig, i visse perioder en kasse øl om dagen, glemmer jordmoderbesøg, turbulent graviditet, kan ikke håndtere kontakt til andre, bange for Bjarne (er blevet slået), barnet skal give dem ny start på livet, virker fraværende, har svært ved at lære om børneomsorg/opdragelse, blev selv tvangsfjernet, når Bjarne ikke er der, kan hun ikke passe Jørn, hun kommer fra familie med alkohol, misbrug og vold, skilsmisse, svært ved at styre økonomi, svært ved at give sig tid til Jørn, hendes egne behov kommer først, umoden, kan ikke koncentrere sig, virker deprimeret (meget gråd), virker stolt af barnet, glemmer at bade ham, skifte tøj,

• Bjarne
Selv været i plejefam., da moderen havde alkoproblemer, blev smidt ud fra institutioner, forlader tit inst. I vrede, virker irriteret over barnet, fraværende (mentalt), misbruger, hård ved Jørn, hash, alkohol, hård (måske utro) ved Anni, aggressiv over for pædagoger, lidt bedrevidende, 17-18 år, væk i 6 dage (hashmisbrug), bortvist fra institutionen, skændes tit, hvilket går ud over Jørn, tit ved at tabe barnet, negativ social arv., egoistisk, ingen empati,

• Jørn
3800 gram, 11. juli, bliver mere og mere fraværende, manglende øjenkontakt, tager skade, større tilknytning til pædagoger end til forældre, indelukket, trukket ind i sig selv, får ikke lov til at se moderen i øjnene, under forældrenes skænderi søgte han væk, bliver ikke motiveret, ingen positive tegn (fx smil), sover meget (for meget ifølge pædagogerne), pædagogerne forsøger at rette op på udviklingen,

• Pædagogernes måde at arbejde på
De giver forældrene 3 måneder til at vise, at de kan passe barnet, de placerer forældrene på Bethesda, de bliver overvåget, modtager råd, de overtager hele tiden pasningen af Jørn, prøver at ændre strategi, giver chancer, ”vi mister børn undervejs”, ender med ”frivillig fjernelse”, bruger udtrykket ”overlevelsesstrategier”,

Filmen “Er du mors lille dreng – Ti år efter?

Her får vi bl.a. at se, hvordan drengen Jørn er blevet.

Blandt relevant ekstra-materiale findes fx artiklen “Debat: Er du vores lille dreng?” fra Horsens Folkeblad (13.05.2008) (1550 ord) artikel-id: e103e045

Undersøgelser

“Samfundets stedbørn” fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Undersøgelsen viser, hvordan anbragte børn klarer sig som voksne.

Kategorier
Dansk

Et dukkehjem af Henrik Ibsen – Citater og temaer

I citaterne er der indsat sidetal, så du hurtigt kan finde dem. Du kan downloade dramaet her.

Nora i samtale med fru Linde i begyndelsen af dramaet:

“Så lukked jeg mig inde og sad og skrev hver aften til langt ud på natten. Ak, jeg var mangengang så træt, så træt. Men det var dog uhyre morsomt alligevel, således at sidde og arbejde og fortjene penge. Det var næsten, som om jeg var en mand.” (side 10)

Citatet viser temaet ‘kønsroller’. I første akt synes Noras opfattelse at være, at det at tjene penge og klare sig selv er tilknyttet det mandlige. Man kan også tolke det som en slags forudgreb i historien, eftersom Nora i slutningen får en ny opfattelse af tingene og vælger at forlade mand og børn for at få frihed og blive et selvstændigt individ. Hun indser, at man ikke nødvendigvis behøver være en mand for at kunne klare sig selv.

Nora i samtale med Rank og fru Linde:

“RANK Hvorfor ler De af det? Ved De egentlig hvad samfundet er?
NORA Hvad bryr jeg mig om det kedelige samfund?” (side 12)

Man fornemmer tydeligt Ibsens kritik af den hjemmegående kvinde, som ikke behøver beskæftige sig med den ydre verden. Ibsens opfattelse er, at kvinder også burde beskæftige sig med samfundet.

HELMER Å kære, det har jeg tidtnok erfaret som advokat. Næsten alle tidligt forvorpne mennesker har havt løgnagtige mødre. (side 20)

Udtalelsen fra Helmer får Nora til at frygte, at hun vil komme til “fordærve” (side 21) sine børn. For Nora har løget for Helmer ved at låne penge uden at fortælle, hvor de kom fra. Citatet viser også samtidens opfattelse af køn og opdragelse. Selvom om Helmer erkender, at fædre også påvirker børnene, så virker det, som om han først og fremmest bebrejder mødrene, når børn bliver “forvorpne” (ifølge ODS kan ordet bl.a. betyde “moralsk fordærvet”).

BARNEPIGEN Jo endelig fandt jeg da æsken med maskeradeklæderne.
NORA Tak; sæt den på bordet.
BARNEPIGEN (gør så). Men de er nok svært i uorden.
NORA Å gid jeg kunde rive dem i hundred tusend stykker! (side 22, 2. akt)

Udklædningen er i dramaet symbol på den rolle, som Nora har måttet spille over for omgivelserne. Hun har haft svært ved at udvikle sig som selvstændigt individ. I citatet ovenfor bliver det antydet, at Nora måske kunne finde på at kaste rollen og det kunstige dukkeagtige liv fra sig.

Flere citater på vej

Kategorier
Dansk

Det moderne gennembrud (1870 – 1890) Tre k’er

I 1871 begyndte Georg Brandes forelæsningsrækken “Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes europæiske Litteratur“. Der var tale om en kritisk gennemgang af litteraturen og kunsten i 1800-tallet. Blandt de grundlæggende pointer ser vi især tre:

1) Dansk litteratur er ikke fulgt med tiden!
2) Litteraturen skal følge de internationale strømninger.
3) Litteratur skal sætte problemer under debat! – fx emner som ægteskab, religion og kønsroller

(Dette er ikke de tre k’er – de kommer længere nede).

Litteraturen i det moderne gennembrud sætter problemer under debat. Historierne kan fx handle om fattigdom og de elendige boligforhold (fx Pontoppidan), som var en realitet for mange i samtiden. En del tekster handler også om kvindens stilling i 1800-tallet (fx Henrik Ibsen og “Et dukkehjem”). Og så er der religionen, hvor forfatterne typisk har en kritisk indstilling.

saxo bøger online

Forholdet til romantikken

Det moderne gennembrud indeholder en klar kritisk holdning til romantikken (1800-1870). De to perioder er på mange måder modsætninger til hinanden.

Romantik Moderne gennembrud
Religiøst verdenssyn
Gud styrer menneskets liv
Mennesket har en sjæl
Dannelsesroman (Hjem – Ude – Hjemme)
Kunsten skal vise det skønne

Antireligiøst verdenssyn
Miljø, arv og drifter styrer menneskets liv
Mennesket er et driftsvæsen
Udviklingsroman (Hjem – Ude – Ude)
Kunsten skal sætte problemer under debat

Lad os sammenligne to malerier.

Romantik


P.C. Skovgaard (1817 – 1875): Bøgeskov i maj (1857)

Moderne gennembrud

moderne gennembrud billeder
P.S. Krøyer (1851 – 1909): Landbyhattemagere (1880)

Skovgaard viser en idyllisk verden, hvor alle problemer er trængt væk, hvorimod Krøyers Landsbyhattemagere viser usle arbejdsforhold og nød. Drengen til venstre i Krøyers billede synes at kigge mod beskueren med et sørgmodigt blik, ja, måske nærmest et råb om hjælp.

De tre K’er: Kirke, Klasse og Køn

De tre K’er er nemme at huske, når man vil holde styr på, hvad der er typisk for litteratur under det moderne gennembrud. I nogle værker er der en direkte religionskritisk holdning, ligesom temaet klasseforskelle ofte dukker op. Det sidste K, altså køn, ser vi fx i Henrik Ibsens kendte værk “Et dukkehjem”, hvor hovedpersonen Nora vælger at forlade sin mand.

Tekster

Her følger et par forslag til tekster, som kan læses i temaet “Det moderne gennembrud”:

Amalie Skram: Karens jul (novelle, 1885) – En sørgelig historie om den unge mor Karen, som er endt på bunden af samfundet sammen med sit barn

Henrik Ibsen: Et dukkehjem (drama, 1879) download her (PDF) – Nora kaldes et barn i begyndelsen af dette drama. Men hun ændrer sig.

Henrik Pontoppidan: Ørneflugt (novelle, 1894) download her – Centrale temaer som arv og miljø.

Herman Bang: Franz Pander (1885)

Diverse info

Forelæsningerne “Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes europæiske Litteratur” blev holdt på Københavns Universitet i perioden 1871 – 1887. De blev udgivet i bogform i et 6-bindsværk. Ud over de allerede nævnte mål med forelæsningerne var det også Brandes’ hensigt at skabe “den frie tankes endelige sejr”.

Forslag til mere litteratur inden for emnet.

Film om det moderne gennembrud

Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner: 1864-1880 (1800 tallet på vrangen 6), DR2, 40 min. Også god til at eksemplificere de 3 k’er.

Danmark mod Danmark – historien som slagmark (1), tilrettelæggelse: Liv Thomsen, dansk tale, TV-optagelse, 40 min., DR2 , 2010.

Kategorier
Psykologi

Hvad er intelligens?

Gennem min undervisning i psykologi har jeg samlet flere forskellige definitioner på ‘intelligens’. Det er op til læseren at vurdere, hvilken intelligensdefinition der er mest fornuftig. Men sikkert er det, at man ikke finder to eksperter, der er helt enige om, hvad intelligens egentlig er. – Og skulle du være én af dem, som skal til eksamen i psykologi, så bør du også vide, at der ikke findes én rigtig definition. Det handler mere om at kunne diskutere det på et videnskabeligt niveau.

Her er nogle af de typiske definitioner på intelligens:

Evnen til at ræsonnere – bl.a. ved at drage konklusioner baseret på tidligere erfaringer

Forstand, tænkeevne, evne til omstilling, forstå årsagssammenhænge.

Et mål for succes i livet

Det man måler i IK-tests

Forstand, tænkeevne, skarpsindighed, fornuft og snilde

Summen af menneskets mentale evner

Hjernens evne til at indsamle, lagre og anvende viden

IQ historisk

Den første, som lavede en egentlig IQ-test, var Alfred Binet (1857 – 1911). I dette link kan du se nogle gode eksempler på, hvad sådan en test indeholder.

I dag ser man dog oftere psykologer bruge andre former for IQ-test. Fx bruges Wechslers (1896-1981), som udskiller sig fra de andre, fordi han inddrager forhold som personlighed, interesse og koncentrationsevne.

Wechslers mest kendte tests hedder WISC og WAIS. Det første står for “Wechslers Intelligence Scale for Children”, og det andet står for “Wechslers Adult Intelligence Scale”.

En anden person, som ofte bliver nævnt i forbindelse med intelligens, er Howard Gardner (1943). Han mener, at man kan tale om syv forskellige typer intelligens: Den verbale (dvs. sproglige), den Musikalske, den logisk-matematiske, den rumlige, den kropslige, den intrapsykiske og den interpsykiske.

Han udskiller sig fra mange andre ved at inddrage det musikalske og kropslige + de to sidste, som handler om evnen til at forstå sig selv (intrapsykisk) og evnen til at forstå andre (interpsykisk).

Intelligens og arvelighed

Et af de største debatemner inden for emnet er ‘intelligens og arvelighed’. Er intelligens medfødt? I filmen herunder kan du se en spændende introduktion til emnet:

Kategorier
it

Word: Sidetal skal begynde på side 3

Hvis du ikke allerede har indsat sidetal…

1) Klik med venstre musetast et sted på side 2.

2) Klik på fanen Sidelayout. Klik på knappen “Skift”. Vælg “Næste side”. Dette vil adskille dokumentet i to sektioner.

3) Dobbeltklik i sidefoden på side 3. Tryk på knappen “Sammenkæd med forrige” (øverst). Dette vil faktisk fjerne sammenkædningen.

4) Sæt markøren på side 3. Vælg fanen Indsæt. Klik på Sidetal og vælg “Formatér sidetal”. Tryk på “Begynd med”, og skriv 1. Herefter kan du indsætte sidetal på almindelig vis (dvs. fanen Indsæt -> Sidetal -> vælg fx “Nederst på siden”. Du skal selvfølgeligt sørge for, at markøren er på den side, hvor sidetallet skal begynde (i dette tilfælde side 3).

Hvis du allerede har indsat sidetal…

Så skal du gøre det samme som ovenfor. Men efter at du har gjort dét, skal du dobbeltklikke i sidefoden på side 2 og slette sidetallet. Hvis du har udført punkterne ovenfor rigtigt, vil sidetallene kun forsvinde på side 1 og 2 (første sektion).

Se også Korrekturlæsning i Word

Kategorier
it

Brevhoved-skabelon i Word

1) Tryk på Office-knappen. Den findes øverst til venstre (den store runde).

2) Vælg NY.

3) Vælg “Brevhoved”. Hvis du ikke kan se den, så brug søgefunktionen øverst i fanen.

Der findes forskellige typer brevhoveder, og i de fleste tilfælde laver man lidt om på dem, så de passer til den særlige sammenhæng, de skal bruges i.

Ekstra tip:
Hvis du skal redigere i teksten (fx til korrekturlæsning af en tekst), kan du vælge funktionen “Registrer ændringer”. Den virker således, at den markerer alle ændringer med rødt. Herefter kan modtageren godkende eller afvise hver ændring.

Korrekturlæsning

Kategorier
it

Liste med Excel formler, regneark

regneark-formlerDet bedste sted at finde Excel-formler er Excels hjælpefunktion. Øverst til højre ses et spørgsmålstegn. Ved at klikke på spørgsmålstegnet kan man få en fane med en søgefunktion. Faktisk er der to søgefunktioner, men det er den øverste, man skal bruge, hvis man vil finde formlerne. Skriv fx “formler” i søgefeltet. Denne søgning giver en oversigt samt en beskrivelse af, hvorledes formlerne virker.

De matematiske operatorer, dvs. fx plus og gange, bliver også gennemgået på en enkel og forståelig måde.

Længere nede i teksten får man også gennemgået de lidt mere avancerede formler i regneark. Det gælder fx “hvis-funktionen”. Denne formel kan få regnearket til at udføre bestemte operationer, hvis noget bestemt er tilfældet. Det giver måske ikke meget mening, så lad os tage et eksempel. Vi vil lave et regneark til en forening, hvor folk over 60 skal have rabat på 30 % på deres medlemskab. Med en hvis-funktion kan vi gøre det sådan, at de 30 % trækkes fra, hvis der i et andet felt står, at personen er 60 eller mere. Hvis-funktionen kan også bruges til at udregne skat, hvor trækprocenten er forskellig alt efter hvad personen tjener.

Det er også godt at vide, hvordan man laver formler, som udregner noget på tværs af forskellige ark. Nogle gange skal man bruge tal fra et andet ark end det, som man skriver formlen i. Forklaringen ligger der også.

Kategorier
Psykologi

Freuds Drømmetydning – om at skære i egne ben

Har du nogensinde tænkt over, hvad dine drømme betyder? Er det bare meningsløse hændelser, en mærkelig meningsløs blanding af gårsdagens begivenheder og en masse fri fantasi?

I Sigmund Freuds bog Drømmetydning fra 1900, i øvrigt et af hans hovedværker, kan det nok være, at drømme betragtes som mærkelige, men de er ikke meningsløse. Lad os begynde med at se på nogle af de mest kendte resultater af Freuds arbejde med drømme:

1) Drømme er kongevejen til det ubevidste

2) Drømme er ønskeopfyldelse

3) Drømme har ofte noget at gøre med barndommen

Ad 1)
Freud mente som udgangspunkt, at mennesket er styret af drifter, som det ikke altid er bevidst om. Vi er ikke herre i eget hus, eller med andre ord: Vi kan have ønsker, som vi ikke selv er bevidste om – og nogle gange foretager vi handlinger ud fra motiver, som vi ikke selv kender til. Ønskerne er en del af det ubevidste i mennesket. Noget af det, som optog Freud i det meste af perioden fra 1880’erne til hans død i 1939, var, hvordan man kunne finde ind til det ubevidste. Og her arbejdede han bl.a. med drømmene (Freud fandt også ind til det ubevidste andre steder, fx i vores fejlhandlinger (hvor ofte glemmer vi ikke møder, som vi ikke gider) og i humoren). Drømmene var for den østrigske læge en vigtig kilde til det ubevidste, og kunne man først finde ind til det, som ligger under overfladen, så kunne patienten få lindring for sine neuroser.

Ad 2)
Pointen omkring ønskeopfyldelse er vel allerede nedfældet i vores sprog? Fx når vi siger “Hun drømmer om at blive skuespiller”. Men er alle drømme virkeligt ønskeopfyldelse? Ønsker vi, at det, som sker i drømmen, skal ske i virkeligheden? Freud svarede “ja” til det første. Men hvad med det andet? Det kommer an på, hvilken drøm vi taler om. Drømmer man, at man leder efter frisk drikkevand, toiletmuligheder eller får en fridag, er det udtryk for ønskeopfyldelse på et helt konkret plan. Men hvad med drømme, hvor nogen dør eller bliver syge? Gennem sin praksis registrerede Freud, at nogle af hans patienter havde haft drømme, hvor en bror eller søster døde. Ønskede de da det? Nej, svarede Freud, men drømmen kan alligevel udtrykke en form for ønskeopfyldelse; den kan fx handle om, at patienterne i deres tidlige år har haft svært ved at acceptere nye medlemmer i familien. Storken er kommet med det nye barn, får hun at vide. Kan den så ikke flyve væk med det igen? Den slags tanker kan barnet sagtens have haft, hævder han i bogen.

Ad 3)
Gennem sin forskning opdagede Freud, at der ofte kunne findes elementer fra barndommen i drømmene, eksempelvis i drømme, som patienten havde haft gentagne gange siden barndommen. Én af bogens cases handler om en mand, som beslutter sig for at besøge den by, som han boede i de første år af sit liv. Natten før besøget til byen drømmer han, at han befinder sig på en lokalitet, som han ikke mener at have set før, ligesom han møder en person, hr. T, som forekommer ham ubekendt. I vågen tilstand erindrer han navnet hr. T fra sin barndom, men kan ikke huske, hvordan denne ser ud. Da han et par dage efter besøger byen, finder han lokaliteten og personen fra drømmen. Det er Freuds eksempel på, at drømmene nogle gange giver genskær fra barndommens glemte verden.

Hvordan analyserer man dem så?

For det første rådede Freud os til at opdele drømmen i mindre bestanddele, ikke noget med at forsøge at forstå det hele på én gang. Herefter skal man finde ind til “drømmens bagtanker” (side 92) ved at erindre enkeltdele af drømmen og lægge mærke til, hvilke tanker der opstår. Det ukendte ansigt i drømmen skal erindres i vågen tilstand, hvorefter man lader tankerne svæve frit. Det er tankegangen, at drømmen har et indhold, som vi tydeligt kan erindre og evt. nedskrive, det kaldes det manifeste drømmeindhold, og samtidig et skjult indhold, som man skal analysere sig frem til (det latente). En kort forklaring på, at drømmene har denne dobbelthed lyder, at drømmen vil fortælle os noget, som vi samtidigt forsøger at sløre for os selv. Nogle har kaldt den sidste del af processen for censur. Men hvor censur i almindelighed handler om at fjerne noget, fx alle de beskidte ord i en film, så har drømmen nærmere tendens til at forvrænge indholdet. Og her er vi så også fremme ved en forklaring på, hvorfor drømme er så mærkelige. De opstår i midten af to modstridende kræfter, som ødelægger drømmens forståelighed. Samtidig er drømmen også påvirket af mange andre faktorer, fx de ydre omgivelser, som vi sover i samt kroppens tilstand. En drøm om larmende kirkeklokker kan fx skyldes vækkeurets ringen, eller drømme om at bevæge sig fortvivlet rundt for at finde et toilet skyldes trang til vandladning.

Freud analyserede sig frem ved at bede patienten om at fortælle om drømmen. Ved en detalje kunne Freud stille spørgsmål som “Hvilke tanker har De om dette?”. Det er hensigten, at patienten skal komme med umiddelbare indfald, associationer, som kan tolkes af den, som sidder ved siden af briksen. Metoden kan være vanskelig, fordi der ofte vil være modstand mod drømmens inderste væsen. For det, som drømmen gemmer på, er som allerede antydet tit noget, som vi måske ikke ønsker at få frem i bevidstheden.

Når man har kørt hele drømmen igennem ved hjælp af denne metode, skal brikkernes samles til en fortolkning af drømmen. Freuds analyser (som de fremstår i bogen) er egentlig meget enkle, og benytter sig ikke af kompliceret terminologi. De forsøger at forbinde hvert element i drømmen med noget, som giver mere mening. Fx kan der i drømmen opstå vrøvleord, som ikke umiddelbart giver mening, men med associationsmetoden, bl.a., kan de vise sig at være omformuleringer af helt almindelige ord, som har en mening i den drømmendes liv. Med de frie associationer vil patienten måske komme i tanke om en bestemt person. Men enkelt bliver det aldrig, for i drømmens sære univers sammenblandes tingene i mystiske labyrinter med fortætninger og forskydninger.

I bind to får læseren en mere detaljeret gennemgang af “drømmearbejdet”, alle de mystiske processer, som foregår, når vi drømmer. Man kan med fordel sætte sig ind i det hele og må så alligevel erkende, at “man i grunden aldrig er sikker på at have tydet en drøm fuldstændigt”. Ja, måske kan vores egne tolkninger være forsøg på at lukke af for det, som drømmen i virkeligheden vil sige os. Og når man indimellem har følelsen af, at drømmen egentlig er helt enkel, så er det måske udtryk for det samme.

Hvad drømte Freud selv om?

Bogen giver mange tankevækkende eksempler på Freuds egne drømme. Ja, man kan vel nærmest betragte bestemte dele af den som en slags psykologisk biografi, fordi der gives mange intime detaljer om Freuds egen psyke.

Dissektion af egne ben

En nat drømmer Freud, at han skal i gang med at dissekere sig selv: Bækken og ben, en opgave, som han har fået stillet af en vis dr. Brücke. Indvoldene ses fra forskellige vinkler – og som læser ledes tankerne hen på gotiske scenarier, men ifølge drømmeren er der dog ingen følelse af Grauen på dette tidspunkt. Den slags giver anledning til ytringer som “fuldstændig absurd drøm”. Men igennem hele bogen er det tydeligt, at alt har en mening, også det absurde. Man skal blot åbne sindet for associationerne – og det gør Freud. Selve dissektionen er udtryk for Freuds oplevelse af at udpensle så mange af selvanalysens personlige detaljer. Og dr. Brücke var, erindredes det, en læge, som i psykoanalysens tidlige dage tilskyndede den unge og forsigtige Freud til at publicere nogle forskningsresultater, som ellers skulle forblive i det skjulte. Med tiden lærer han at publicere det intime hos sig selv og andre – uden gru! Ved læsningen forstår man godt, hvorfor offentliggørelsen af Drømmetydning blev udskudt i mere end et år.

korrekturlæsning

Emner: Hvad betyder drømmer?, Freud, psykoanalyse

Kategorier
Vægttab

Sådan tabte jeg 5 kilo

I et par uger har vægten ligget omkring de 82. Nu er det sjovt at tænke på, at jeg har vejet 87,4. Ja, faktisk kom jeg over de 90 kilo i min studietid.

Men det bedste ved det er, at jeg mærke forskel på mine løbeture. Det går lettere, og jeg kan løbe længere uden at blive træt. En tur på fx 5 kilometer virker som en meget nem sag, og derfor prøver jeg flere gange at nærme mig 10 – eller i hvert fald 7 – 8 kilometer.

Sådan tabte jeg 5 kilo

For ikke at glemme de gode vaner vil jeg opridse min strategi for vægttab her. Det er IKKE nogen ekspertudtalelse, men udelukkende mine egne erfaringer med vægttab.

1) Kun én portion til aftensmad. Magert kød og salat, fx som i denne ret. Ingen dessert, eller i hvert fald sjældent. Maden skal være så god som muligt. Jeg spiser næsten halvt så meget kød og kan derfor købe noget, der koster det dobbelte:) Jeg tror på, at dårlig mad kan være en kilde til fedme.

Ikke noget med slik (stort set ikke).

2) Flere små måltider i løbet af dagen. Jeg har tidligere forsøgt at undgå mad i mange timer, men det virker ikke, for pludseligt kan jeg ikke holde sulten ud mere og kaster mig over et større måltid (hvor trangen til sukker er stor). De mange små måltider med mad, som mætter, har virket fint.

Måltiderne skal mætte. Det gælder især morgenmaden. Jeg har allerede skrevet om det her.

3) Motion – Løb flere gange om ugen. De sædvanlige gåture med hunden. Badminton. Havearbejde.

4) Det psykologiske: Jeg forsøger at fastholde motivationen til vægttab ved at veje mig hver morgen. Samtidig skal min vægt skrives op på hjemmesiden (for så er det jo lidt pinligt, hvis det ikke lykkes).

Det kan også motivere at læse om alle de sygdomme, som man kan få, hvis man er for fed. I psykologien plejer man at skelne mellem positiv og negativ motivation. Personligt vurderer jeg, at vi fokuserer lidt for meget på den første og glemmer, at den sidste også kan motivere os til at gøre nogle af de ting, som vi jo virkeligt ønsker at få gjort. Så det at undersøge de negative konsekvenser kan altså også motivere.

5) Det mest effektive middel er at spise mindre.

Kategorier
Vægttab

82,5 kg

Målet er næsten nået:)

Kategorier
Vægttab

84,6 kilo – morgenmadsfilosofi

Jeg har forsøgt at indtage rigeligt med protein om morgenen, fx ved at spise æg, tun og andre former for kød. Et eller andet sted hørte jeg vistnok, at det skulle være godt, fordi det giver en god mæthedsfølelse. Jeg tror faktisk, at det var en læge, som nævnte, at han selv brugte det meget. Normalt (når jeg fx bare spiser et stykke rugbrød eller lidt havregryn om morgenen) bliver jeg sulten efter en times tid.

Proteinmorgenmaden har faktisk virket rigtig godt for mig. Nu kan jeg sagtens undlade at spise, indtil klokket bliver ca. 12, og selv på det tidspunkt er sulten på et niveau, hvor jeg kan nøjes med en enkelt mad og ellers fortsætte mit arbejde.

Er der evidens for, at man kan tabe sig ved at spise rigeligt med protein om morgenen?

Efter en søgning på nettet kan jeg se, at der er blevet forsket i emnet. Flere steder. Den første side, jeg valgte, hedder Sciencedaily.com. Den har stor anerkendelse blandt forskere og studerende og har vundet diverse priser.

Lad os se på artiklen “Eat a Protein-Rich Breakfast to Reduce Food Cravings, Prevent Overeating Later, Researcher Finds“. Her konkluderer forskerne, at det måske er en god idé at spise proteinholdig kost om morgenen, fordi det har vist sig, at det giver en mæthedsfølelse, som holder i længere tid. Artiklen fremhæver også, at “breakfast skipping” er forbundet med overvægt og “snacking”.

Hvad så resten af dagen?

Jeg holder mig stadig til max én portion til aftensmad. Her går jeg ikke så meget op i, om det er proteinholdigt. Men det skal have masser af smag, så jeg ikke får lyst til at spise mere senere.